torsdag 4. juni 2015

Scrappeutstyr du ikke klarer deg uten

 Hej :)
Idag vil eg fortelle for dere som har lyst å begynne å scrappe hvilket utstyr som eg ikke kan klare meg uten.
Först ute er selvfölgelig skjärebrettet og underlaget.
Skjärebrettet har fulgt meg trofast siden begynnelsen.
Er fra Fiskars.
Kniver må byttes ut med jevne mellomrom da de blir utslitt.
Når eg får råd skal eg invistere i ett nytt av samme merke.
Sjekketpå nettet at det kostet rundt 300 kr (svenske).
Det fungerer okei men noen av målestrekene på linjalen er "slitt ut" så kan ikke se eksakt mål noen steder. Å väre nöyaktig når man måler er alfa og omega.

Underlaget er superviktig så man ikke skader bordet.
Kjöpte mitt for en hundrelapp på Nille for noen år siden og den har värt og er fortsatt super :)

Man behöver fler typer av lim/teip.
Bruker hovedsaklig dobbelsidig teip, da lim er fy fy og det blir ikke fint......

Överst fra venstre:
 Nr 1: En lim/lakk som eg bruker til små detaljer som bokstaver og små bling. Og ellers det som man ikke kan bruke teip på.
Nr 2: En smal dobbelsidig teip på metervis. Finns forskjellige bredder.
Nr 3: En kraftig dobbelsidig teip som eg bruker på materiell som krever litt sterkere teip. Denne er kjöpt fra Nille i Norge og eg hamstrer når eg er der. Billig og absolutt den beste.

Nederst fra venstre:
Nr 1: 3D puter som får motivet til å löfte seg opp fra underlaget så det blir mer "levende". Bruker det under bilder og noen gang under blomster.
Nr 2: Mounting squares som er små limbiter på rull. Den er min absolutte favoritt som eg bruker mest.

 
Foran er en Fiskars skjärekniv som man kan bytte ut blad på. Bruker den mye til å skjäre ut saker som ikke kan skjäres ut på skjärebrettet.

En skarp pinsett med denne fasongen spesiellt for hobby kan eg ikke klare meg uten. Bruker den som en vanlig pinsett når eg jobber, men bruker også spissen til å stikke hull i papiret for å sette i blomster og brads. Har egne hullverktöy men de bråker :) Så skal eg lage kort mens andre skal sove så bruker eg heller pinsetten.

Ei skarp saks er jo også viktig å ha. I en mellomstor störrelse. Denne har også magnet i tuppen så eg lett kan plukke opp brads og eyelets med den. Den er også av merket Fiskars.

Her er noen hjörnestanser fra Panduro.
Finns mange fine å velge mellom i forskjellige prisklasser.
Disse er de jeg bruker mest som basic.
Kjöpt på Panduro.

Eg har storforbruk av disse små brune stempeldyner.
Favoritten er den til höyre da det er lett å komme til over alt.
Bruker nemlig disse til å farge rundt kantene på papir, bilder, blomster osv. for å få en mykere overgang og ett litt gammelt preg på vintage kort.
De finnes i alle mulige farger og prisklasser.

Dette var bare noen av mitt verktöy....
De som brukes oftest.

<3 <3 <3 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar